Mister French
2013 flyttade Mister French in i Tullhus 2 på Skeppsbron i Gamla stan. Hela restaurangen har en unik styling som designbyrån Stylt Trampoli har tagit fram. Byrån ligger bakom en hel del intressanta restaurangkoncept i Stockholm. Mister French har fått en touch som för tankarna till det glada 1920-talets New York. Restaurangen ägs av krögaren Sten Carlgren.
Signum
Mister French har ett eget särpräglat signum i form av ett litet elegant plommonstop. Denna stiliga och smakfulla lilla hatt kan man hitta på alltifrån vinglas, till menyer och reklamblad. Till och med personalen bär dessa charmiga små huvudbonader. Hatten av för en riktigt trevlig och genomtänkt detalj som ytterligare förstärker Gatsbykänslan. Inför lanseringen kördes en reklamkampanj som kallades “Who is Mr French?” där man ytterligare spelade på gentlemanskonceptet. När restaurangen hade öppnats kvarstod plommonstopet och namnet Mr French.
Dinner club
Under våren 2018 utökade man det franska köket med en dinner club och en satsning på livemusik, social dining och drinkar. Hit ska man inte söka sig om man önskar en lugn middagsstund eftersom restaurangen uttalat vill satsa på en livlig krogupplevelse. Här spelar även DJ’s och man satsar på liveband. När det gäller maten lägger man stort fokus på rätter som kan delas och satsar på små upplägg över större yta så att alla gemensamt kan prova och njuta av maten. Även gästerna uppmuntras att ta aktiv del i matlagningen genom att färdiggrilla fisk och kött på mindre lavastenar och kolgrillar vid borden. Man vill helt enkelt satsa på en avslappnad upplevelse men med en tillhörande festkänsla.
Uteservering och meny
Den eleganta och generösa uteserveringen med en stor takterass utgör plats för en mycket populär lounge med rum för 450 gäster. Här kan man njuta av en fantastisk sjöutsikt, god mat och härligt väder i någon av de väl tilltagna loungesofforna. Även taket ovanför baren i restaurangen är öppningsbart och man ser de omgivande husen i gamla Stockholm.
Inomhus är det kanske den glammiga cocktailbaren med tydliga referenser till 1920-talet och det öppna köket som hamnar i blickfånget. Här kan man bland annat hitta olika sorters skaldjur och Mr French har en uppskattad skaldjursbrunch. Förutom att inspireras av det franska köket använder man även smakkombinationer från Marocko, Vietnam, Laos, Kambodja och Singapore. Resultatet blir en hel del nytänkande kombinationer.
Generellt sätt satsar man på god mat och bra service samtidigt som man flirtar med stadens puls och vill locka trendmedvetna gäster som uppskattar konceptet med mat och musik. Detta faller inte alla i smaken, men om man vill prova på något nytt ska man besöka restaurangen som utlovar en helt unik upplevelse. Man kan även boka egna event som hålls på restaurangen och man får hjälp med hela konceptet från menyplanering till mat och musik.